Wat is Unified Endpoint Management (UEM)

Unified Endpoint Management (UEM) is een oplossing voor het beheren en monitoren van endpoints (desktops, laptops, telefoons en tablets)voor meerdere klanten. Het wordt meestal gebruikt door IT en Telecom dienstverleners om apparaten van hun klanten te beheren vanuit een dashboard.

Waarom is Unified Endpoint Management (UEM) nodig?

Het beheren van een IT-omgeving bestaande uit laptops, desktops, servers, smartphones, etc. is een uitdaging. Het is zelfs nog moeilijker om verschillende klanten vanuit een omgeving te beheren. Het volgen van duizenden IT-middelen kan een nachtmerrie worden, en voor elke issue een bezoek op locatie is in deze tijden ook niet gewenst.

Dit is waar een UEM-tool IT en Telecom dienstverleners kan helpen door reguliere taken te automatiseren en de apparaten van klanten in realtime te monitoren. Met een UEM-tool kunnen IT en Telecom dienstverleners naadloze en proactieve IT-services bieden in plaats van een reactieve insteek, ongeacht de locatie en infrastructuur van de klant. Met andere woorden, het op afstand monitoren en beheren van werkplekken helpt IT en Telecom dienstverleners hun efficiëntie te verbeteren en hun inkomsten te verhogen.

Hoe werkt een Unified Endpoint Management tool?

UEM-oplossing implementeert lichtgewicht software, vaak omschreven als een "agent", op werkplekken, servers, mobiele apparaten en andere endpoints. De agent verzamelt vervolgens realtime gegevens alle endpoints, en laat die gegevens in de UEM-oplossing zien. De UEM-tool geeft de IT-beheerder op zijn beurt gedetailleerd inzicht in alle apparaten van de klant, en de mogelijkheid om alles op een endpoint te beheren.

Via de agent kunnen IT-beheerders ook verbinding maken en endpoints op afstand beheren om eventuele problemen op te lossen. De agent van de UEM-oplossing helpt ook bij het opsporen van problemen en rapporteert deze automatisch aan de IT-beheerders.

Voordelen van een Unified Endpoint Management Tool

Een UEM-oplossing biedt IT en Telecom dienstverleners vele voordelen, waaronder de volgende:

  • Beheer duizenden endpoints voor honderden klanten vanaf één dashboard.
  • Bescherm de netwerken van klanten tegen malware en andere zero-day-aanvallen door middel van Patch Management.
  • Bespaar kosten en tijd en voorkom locatie bezoeken door problemen op afstand op te lossen.
  • Automatiseer reguliere taken, zoals schijf opruimen, configuratie tijd,  om tijd te besparen en de efficiëntie te verbeteren.
  • Ontdek en volg alle hardware en software voor eenvoudige controle en beheer.
  • Verleng de levensduur van de apparaten van klanten en verlaag de kosten voor klanten door hun licenties te beheren.
  • Verlaag de downtime van klanten voor kleine problemen.

Verbeter de loyaliteit en tevredenheid van klanten, door reguliere taken te automatiseren op de achtergrond zonder dat eindgebruikers van klanten hier iets van merken.

ben jij een IT- of Telecom dienstverlener? ScolutionS is je partner op het gebied van Endpoint Management. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.